Att bygga möjlighetsmoln i en lågkonjunktur

Via Bisonblog hittar jag till ett underbart inlägg i sann Opportunity Cloud-anda borta hos bloggen Mine goes to Eleven:

Fundera över följande: Varje år köper julklappar inför julen. Och anledningen till det är att vi har ett behov som styrs av ett datum: 24 december. Efterfrågan är på topp, liksom priserna. Efter julaftonen kommer mellandagsrean, en händelse som balanserar tillgång och efterfrågan på ett effektivt sätt. Priserna sänks för att stimulera efterfrågan. Vad vi har är marknadens sätt att möta två olika behov. I det ena fallet fokuserar vi på att köpa ett värde: att köpa saker att ge bort till nära och kära. I det andra fallet styrs vi av motivet att göra klipp, det vill säga handla saker till lägsta tänkbara pris.

Utförsäljning är en naturlig process i handeln. En lågkonjunktur är en rea på aktier. En möjlighet att köpa in sig till lågt pris och sälja till ett högre pris (eller bara njuta av produkten). Men en ekonomisk nedgång skiljer sig från mellandagsrean på en viktig punkt. Den passiviserar oss. Vi kryper ihop som livrädda små barn, blundar hårt och hoppas på att det hela snart är över.

Vidare:

Naturen har tre strategier för att möta ett yttre hot. Det ena är tillväxt, vanligen genom kreativitet, förvärv och integration. Det andra är specialisering. Det innebär att gå tillbaka till en tidigare utvecklingsfas genom att dela upp sig i specialiserade enheter. Och det är en aktiv handling som motiveras av ödmjukhet inför hotet, som uppfattas som för starkt för att utmanas ansikte mot ansikte. Det tredje är passivitet.

Vad vi ser är två utmärkta strategier och en dålig.

Gissa vilken strategi som är den dåliga.

Din förmåga att ansamla möjligheter till ditt moln är till 100% kopplad till din egen inställning. Att vara möjlighetsmolnbyggare är en mental inställning till livet. Att kunna se möjligheter även i motvind och sämre tider är ett tecken på en god molnbyggare.



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s