Björn Jeffery och Chokladfabriken

Besökte en av Chokladfabrikens butiker i Stockholm idag. De har två stycken, en på Regeringsgatan och en alldeles intill – ja, själva fabriken – på Södermalm. De skriver om sig själva:

Hos oss hittar du ovanligt god choklad i alla former. Hela kakor, praliner, drickchoklad, petits fours, tårtor och muffins.
Chokladfabriken startade 1997 och drivs av Martin och Ellinor Isaksson. Martin är konditor och medlem i Kocklandslaget, Ellinor ser till att chokladen når rätt personer. (Du är antagligen en av dem.)

Detta är ett företag som uppenbarligen är mycket stolta över sin kärlek till chokladen och det faktum att den tillverkas “på plats”, i Sverige. I den lilla butiken på Regeringsgatan var t.o.m. den ena väggen tillägnad en TV-skärm som visade rörliga bilder i realtid (utgår jag från) från fabriken (som såg mer ut som ett stort kök än en fabrik).

Det är meningen att vi som kunder skall få inblick rakt in i företagets hjärta. På så sätt ska vi tydligare förstå att det rör sig om en äkta chokladfabrik med riktiga människor som kärleksfullt tillagar vår mörkbruna passion. Fjärran från den massproducerade, själlösa och automatiserade snabbköpschokladen.

Med Web 2.0-lingo skulle det heta att Chokladfabriken vill vara transparenta.

Björn Jeffery är VD på Malmöföretaget Good Old. Han har haft den uttalande ambitionen att vara en transparent VD med hjälp av webbens alla möjligheter. Öppenhet, dialog och genomskinlighet har varit ledord. Nyligen skrev han om sina erfarenheter kring detta:

I thought it would be easy to run a company differently than most others. It turns out I was right and wrong at the same time. Doing it is easy, accepting the consequences is not.

Han delar in transparens i fem olika sorter men man skulle egentligen kunna sammanfatta hans indelning med två: transparenta affärer och en transparent företagssjäl. Det förstnämnda är svårt, kanske t.o.m. olämpligt. Det sistnämnda är enklare men samtidigt ytligare och kanske mindre intressant.

Eller?

Chokladfabrikens transparens rimmar med Good Olds Flickr-flöde från de anställda. Syftet är att visa upp en så ärlig bild av företaget som möjligt. Ärligheten bygger trovärdighetskapital. Chokladfabriken gör det för att skapa trovärdighet kring sin choklad. Good Old gör det för att skapa trovärdighet kring sina konsulter 2.0.

Att exponera affärer eller “avslöja” kunder skulle kunna skada trovärdigheten för Good Old. Då är hela poängen med att vara transparent borta. Om jag berättar en hemlighet för dig som du för vidare kanske du vinner några transparenspoäng men knappast några trovärdighetspoäng.

Det är inte transparensen i sig jag vill ha av ett företag. Det är ärlighet.

För övrigt var chokladen riktigt god.



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s