Ett föremål med en story har värde

ZZ6709493C

Det hade kunnat vara en helt vanlig bortglömd baddräkt, men den har suttit på Nicole Kidman. Plötsligt går den att sälja för 16000 kronor:

Den stolte ägaren av Nicole Kidmans svarta baddräkt heter Bengt Olsen och bor i Trollhättan. Det är hans företag Teletal som har köpt baddräkten.

Pengarna går för övrigt till ett välgörande ändamål: inköp av kor till kastlösa familjer i Indien. De kan skaffa sig en försörjning genom denna grundbult i kapitalismen: ägande.

Det är inte första gången baddräkten bytt ägare:

Nicole Kidman glömde baddräkten i Vänersborg 2002 under inspelningen av Lars von Triers film Dogville.

Baddräkten hamnade hos radioprogrammet Rix Morron Zoo. Programmet lät sälja den för 30 000 kronor och gav pengarna till Barncancerfonden. Köparen skänkte baddräkten till Frälsningsarmén, som bjöd ut den på auktion.

Där hittade Eslövsbon Zlatko Nedanovski den och ropade in den för 5 500 kronor. Han skänkte i sin tur baddräkten till Eslövs biståndscenter.

Baddräkten har alltså inbringat över 50000 kronor hittills. Uppmärksamhetsekonomin och upplevelseekonomin ger ett helt vanligt vardagsföremål ett värde som vida överstiger det ursprungliga priset.

Hur en berättelse blir intressant kan man läsa om i boken Made to Stick. Klart läsvärd!



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s