Blåst av Bredbandsbolaget

Håhåjaja. Operatörer…

Flyttade i höstas och sade då upp både mitt telefoni-abonnemang och mitt ADSL-dito. Trodde saken var avklarad och avslutad men fick för någon vecka sedan en faktura till från Bredbandsbolaget. Vad hade hänt?

Jo, eftersom uppsägningstiden på telefoni-abonnemanget var en månad och ADSL-abonnemanget tre månader så måste jag med någon underlig operatörslogik betala extra för nätabonnemanget under de två månaderna utan nätabonnemang…

Säkerligen stod detta i någon finstilt paragraf i avtalet med Bredbandsbolaget men det var inte något som nämndes i samband med uppsägningen. Det är liksom skillnad på att ha rätt och att göra rätt.

De är lustiga, bredbandsoperatörerna, på det där otäcka sättet som en storvuxen mobbare i en lågstadieklass är lustig när han trycker ned minstingen i sandlådan. När jag ringer kundtjänsten och säger vad jag tycker om fakturan och att jag egentligen inte vill betala får jag höra att “ja men då blir det bara ännu dyrare eftersom du får påminnelseavgift på nästa faktura”. Det är liksom inte ens lönt att försöka och här får du lite sand kastad i ögonen också.

Det här är inte första gången jag skriver om Bredbandsbolaget. Förra gången var när jag bytte lägenhet med min granne (i samma trappa, på samma våning, dessutom var han också kund hos Bredbandsbolaget) och fick vänta 8 veckor på att få med mig internetabonnemanget. Det var nog ca tre meter mellan våra dörrar.

Alltså, det ska inte ta 8 veckor att uppdatera en modern växel. Någon ljuger. Någon försöker blåsa mig.

Jag håller inga illusioner om att mobiltelefonioperatörerna skulle vara bättre, men det är inte så underligt att Turbo-3G-modemen säljer så bra som de gör. Jämfört med ADSL-abonnemangen är de rena drömmen: man kan börja använda dem direkt, man slipper “Telia-skatten” till Skanova och priset är lägre (om man räknar med kostnaden för det fasta telefoniabonnemanget). Dessutom är de mobila.

Så, hurra för konkurrens. Kanske dyker det någon dag upp en operatör som verkligen vill ha mig som kund, som inte tar varje chans de kan att blåsa mig och som snabbt och utan problem levererar det jag vill att de ska leverera: problemfritt internet.

Hur svårt ska det behöva vara?


3 Comments on “Blåst av Bredbandsbolaget”

  1. Jajja Menssan says:

    Comhom är inte så roliga heller. Har bytt nu men de brukade skicka fakturor på saker jag inte beställt och gjorde cirkustricket att byta inkasso-företag lite hipp som happ. Nu sitter jag med betalningsanmärkning på en betald faktura. Yatzy.

  2. Magnus says:

    Har haft BBB något år eller två nu, och allt fungerade bra tills det nya modemet gick sönder. Det var bara början på problemen och de är inte slut.

    Alla vars modem gått sönder har fått dessa utbytta mot begagnade utbytesmodem. Vi är inne på vårt 4:e eller 5:e på ca 4 månader. Förra gången blev vi lovade ett helt nytt då vi haft “sådan otur” med de begagnade. Vi fick inte ett nytt utan ett begagnat igen. Vi har problem med det här också. Alla modem vi fått har haft olika fel, och alla kablar är utbytta, så felet ligger inte någon annanstans än i modemen. Ett modem stod bara och blinkade, i ett annat låg hela innanmätet löst…

    Senast blev jag ombedd att testa att köra direkt via modemet och inte via routern, då han på supporten misstänkte att det är något fel på routern som stör ut modemet. Konstigt att vi inte haft det här problemet med de tidigare modemen då. Kollade och konstaterade att felet kvarstår, det är alltså inte routern som stör. Ringde tillbaka och sa att felet kvarstår vilket då borde bevisa en gång för alla att modemet är kass. Vad ber mig supportsnubben att göra då? Jo, att plugga in strömförsörjningen till modemet i ett annat vägguttag, för att se om det nuvarande kanske skickar ut för hög eller för låg spänning!!! Men va faan, är de helt korkade eller tror de att vi kunder är det? Om det vore fel på vårt vägguttag borde väl vi haft det här problemet också på tidigare modem?

    Att det fungerar utmärkt med modem av andra fabrikat som jag lånat av vänner och bekanta, eller med modem av samma fabrikat fast utan telefonstödet (då vi ringer med BBB också) bevisar väl ytterligare att deras begagnade utbytesmodem är skit, och att vårt nuvarande modem är kass?

    Jag har nu gett dem en absolut sista chans att skicka ett helt nytt modem. Tar de inte den chansen byter vi bredbandsleverantör och telefonoperatör med en gång. Jag har redan kollat upp vilka alternativ vi har, och bestämt mig för vilka leverantörer vi ska ta, och vilka abonnemang. Jag är redo att trycka på knappen, om inte BBB försöker behålla oss som kund.


Leave a Reply

