Crowdfunding: Riskkapitalet goes Web 2.0

När New Line Cinema satsade $280 miljoner i Peter Jacksons idé att filmatisera Tolkiens epos Sagan om Ringen tog de en stor risk. 280 miljoner dollar är inga småsummor och även om Peter Jackson visat sig vara en talangfull regissör fanns det ingenting som tydde på att projektet skulle gå med vinst. Idag flödar det av fantasyfilmer från drömfabriken, men i slutet av 1990-talet var genren nästintill stendöd. Sagan om Ringen kunde ha blivit en gigantisk flopp.

Nåväl, satsningen lyckades och idag har trilogin spelat in mer än tio gånger de satsade pengarna.

Firefly är en TV-serie om en grupp smugglare som utspelas i en framtid bestående av lika delar western-mytologi som science fiction. Serien lades ned redan innan första säsongen var klar, men fick ett varmt mottagande från en passionerad skara fans. Den efterföljande DVD-samlingen har sålt bra:

At Amazon.com the DVDs had average daily rankings of between 1st and 75th in 2003, 22nd and 397th in 2004, 2nd and 232nd in 2005, and 2nd and 31st in 2006 as of June 27, 2006

Försök från fansen har gjorts för att försöka övertala FOX Networks att återuppta serien:

On June 23, 2006 fans organized worldwide charity screenings of Serenity in 47 cities, dubbed as Can’t Stop the Serenity or CSTS, an homage to the movie’s tagline, “Can’t stop the signal.” The event raised over $65,000 for Equality Now. Another campaign on June 23, 2006 referred to the date as Serenity Day, on which fans bought—and got others to buy—copies of the Serenity and Firefly DVDs in hopes of convincing Universal that creating a sequel was a good business decision.

Uppenbarligen finns det en stor skara fans som gladeligen hade betalat bra med pengar för att få se fler avsnitt av sin favoritserie. Ingen är dock intresserad av att ta den finansiella risken för att få det att hända.

I den gamla, industriella världen skulle detta innebära att serien var dödsdömd. I denna värld är det stora, tunga investeringar som styr vad som skapas. Ordningen är:

1. Idé
2. En eller ett par investerare finansierar produkten, om en riskbedömning visar att vinst är sannolik
3. Producera produkten
4. Sälj produkten till kunderna
5. Hoppas på vinst som kan investeras i fler steg nummer 2

Nu börjar dock så smått en ny variant på finansiering växa fram. Den ser snarare ut så här:

1. Idé
2. Sälj idéen till kunderna
3. Producera produkten
4. Gör vad du kommit överens med kunderna i 2 med resultatet

Man låter alltså människor gå samman och tillsammans finansiera det som ska skapas innan det finns. Det är ett slags omvänt riskkapital där man drar nytta av webbens förmåga att samla människor. Därav namnet: crowdfunding.

Detta har långtgående konsekvenser, inte minst därför att det plockar bort den tunga investeraren ur ekvationen utan även för att fokuset verkligen hamnar på den som skapar. Rykte och trovärdighet är onekligen hårdvaluta i en sådan ekonomi.

Läs mer på Jeff Howes blogg. Jeff håller på att skriva en bok om crowdsourcing som beräknas vara ute i juli. Ett kapitel tillägnas crowdfunding:

I originally underestimated crowdfunding’s potential, but in the last year or so crowdfunding has emerged as a surprisingly robust and flexible model of financing. In the end I devoted an entire chapter to crowdfunding, and early readers have been both surprised and impressed by the stories within it.

Något säger mig att här är något stort på väg att hända. Vi är ett par disruptiva tidpunkter iväg från en helt ny form av kreativ ekonomi. Återstår att se om det kan rädda Firefly.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,


2 Comments on “Crowdfunding: Riskkapitalet goes Web 2.0”

  1. Mattias says:

    Klockren iakttagelse! Jag tänker direkt på Karaokekapitalismen som förutspåd av Ridderstråle & Nordström. OK, yepp – du sätter nog fingret på hur webben och uppkopplade människor är motorn i den förändrade entrepenörslogiken.

  2. På ett sätt är detta inget nytt, kundfinansiering finns och är antagligen hisotriskt den viktigaste finansieringsformen för företag. Detta kan vara på väg att ändra sig. Dock pratar man sällan kundfinansiering i entreprenörssammanhang

    Crowsourning innebär ju faktikst att privatpersoner kan finansiera nya företag genom att i förväg köpa deras produkter eller lägga en beställning!

    Att bygga en teknikst plattform för detta att hyra ut/sälja/låna är nog en intressant affärside även om man kanske måste utbilda marknaden!


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s