Storyn kan vara din plattform

zz435630a4.jpg

Inom teknikintensiva branscher brukar man säga att utvecklingen går i riktning mot en eller ett fåtal plattformar som i sin tur bildar grunden för nästa våg av innovation och nya plattformar. Vi har sett det på marknaden för operativsystem, CPU:er, ordbehandlingsprogram och videobandspelare för att nämna några exempel. Nyligen förlorade t.ex. formatet HD-DVD kampen mot Blu-Ray.

I ett plattformskrig finns det sällan plats för silvermedaljörer. Det är heller inte alltid den bästa tekniken som vinner utan den plattform som har den bästa underliggande affärsmodellen. Michael Mace skriver om det rådande (stora!) plattformskriget på mobiltelefonmarknaden:

We told ourselves that the fundamental rule of our business was: Mobile is different. But we lost sight of an even more fundamental law that applies to any computing platform:

A platform that is technically flawed but has a good business model will always beat a platform that is elegant but has a poor business model.

Jag tänker på det citatet när jag tittar på talangtävlingsvinnaren Paul PottsYoutube. Ni har säkert sett inslaget. Han sjunger Nessun Dorma och knockar publiken liksom juryn i tävlingen som inte förväntar sig denna skönsång från en mobiltelefonförsäljare. Det hela slutar med att han vinner tävlingen och ger sig ut på en bejublad och välbesökt turné.

En klassisk fula ankungen-saga med lyckligt slut. Att se Paul Potts utmana sitt eget dåliga självförtroende och sedan ta världen med storm får oss alla att känna oss delaktiga i hans framgång. Det kunde ju lika gärna ha varit jag.

På Youtube finns även samma sång framförd av Luciano Pavarotti. Jag är långt ifrån någon opera-expert, men det är inte svårt att höra att Pavarotti är en långt bättre sångare än Potts.

Potts är Dressman. Pavarotti är Armani.

Trots detta lyckas Potts framkalla känslor hos folk som Pavarotti, trots alla sina framgångar, inte lyckats med i samma skala. Åtminstone inte just nu, år 2008 (jag vill såklart inte förminska Pavarottis otroliga framgångar). Potts har 20 miljoner tittare på Youtube. Pavarotti “bara” 4. Varför?

Jo, Paul Potts har en bättre story.

På samma sätt som att en sämre teknisk plattform kan vinna på att ha en bättre affärsmodell bakom sig kan ett företag, en artist, en produkt ta sig genom bruset genom att ha en riktigt bra historia i ryggen. Det är inte alltid den bästa som vinner.



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s