Innovation finns på alla marknader. Alla!

Om du startat företag eller går i tankar på att göra det så är du säkert bekant med tankegångar av typen “det där är redan gjort”. Det verkar finnas en fast och utbredd tro på att ens idé måste vara helt unik för att man ska ha en chans att lyckas som företag.

Detta tankesätt är inte nödvändigtvis fel, det är såklart inte fel att ha en affärsidé som sticker ut, men det är ett sätt att tänka som lätt blir paralyserande. Det går nämligen att vara nyskapande på alla marknader och det behöver inte vara något omvälvande eller avancerat. Små, enkla sätt att göra en produkt lite bättre än konkurrenterna räcker.

Kakorna ovan är ett utmärkt exempel, hämtat från John Thackaras blog. Uppenbarligen har Bolletje, som gör kakorna, noga studerat sina användares försök att få ut kakor ur förpackningen utan att smula sönder innehållet.

Lite bättre. Lite enklare. För det mesta räcker det.


2 Comments on “Innovation finns på alla marknader. Alla!”

  1. […] när man tar upp dem. Slutsaten av detta är att kex som produkt fortfarande kan bli bättre. Tack Erik för bra […]

  2. […] nämnts tidigare, många som kommer på en ny affärsidé och funderar på att starta företag kring idéen tvekar […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s