Gratis förändrar beteende

Det är en jäkla skillnad på att ta 1 krona eller 0 kronor betalt. Anders Mildner förklarar varför genom att använda musiktjänsten Spotify som exempel:

I den gamla världen innebar varenda skiva som Mega hade mer cred till butiken. I den nya världen betyder varenda skiva som Spotify INTE har mindre cred och mångdubbelt mer irritation.

Kopierbara ting har i stort sett förlorat sitt värde och i en sådan tid är så klart ”allt” det enda fungerande säljargumentet och en av de få saker som folk kommer att vara beredda att – på något sätt – faktiskt betala för.

Gratis (eller åtminstone till en fast kostnad för åtkomst) och allt. Annars får det vara. Hårda bud från internetkonsumenterna.

Självklart kommer andra media att följa efter. En Spotify-variant för film eller TV-program borde dyka upp inom något år. Samma sak kommer att gälla där: gratis (fast pris eller reklamfinansierat) och allt eller inget.

Uppdaterat: knappt hinner bläcket torka från bloggposten innan man läser det här:

Till slut gav filmbolagen med sig: hela filmer kommer nu att kunna ses på YouTube. Men långt ifrån alla filmer kommer att bli tillgängliga

Ja, ska det lyckas fullt ut krävs så stort utbud som möjligt.

Uppdaterat: bloggen Nätkoll är inne på samma spår:

Men jag vill ha mer. Jag vill ha större djup på vintage jamaican reggae, västkust-disco, misslyckad svensk pop från tiden innan Roxette, world music, svensk dala metal och brasiliansk baile funk för att nämna några få. Varför finns inget med legenden Jobriath eller Orups gamla band Ubangi?



Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s