Web 4.0 är mobilt

Fredrik Wass pekar på ett inlägg hos Mindpark om Web 4.0.

Men vänta nu här, säger den uppmärksamme läsaren, pratades det inte alldeles nyss om web 2.0?

Jo, men då citerar jag Wass som citerar Hans Kullin:

Hans Kullin på Media Culpa har tidigare definierat de olika webbstadierna så här:
Web 1.0 – De
Web 2.0 – Vi
Web 3.0 – Jag

Och nu kommer alltså Web 4.0 – Alltid?

Alltid = överallt.

Alltid = mobilt.

Alltid = nu.

Kul att detta börjar hända. Jag startade mitt första företag 1998. Det var ett konsultbolag tillsammans med två studentkompisar från högskolan jag gick på. Eftersom vi befann oss i Ronneby, mitt i “Telekom City” kändes det naturligt att redan då börja tänka internet i mobilen.

Det var dock för tidigt. Så här såg min första mobiltelefon ut som jag köpte i samma veva. Tyckte den var så liten och nätt när jag köpte den men några internetsidor kunde den knappast visa. Nåja, masken-spelet var kul i alla fall.

Tror att jag sagt nästan varje år sedan dess att “nästa år händer det: internet blir mobilt”. Under WAP-boomen 2000 verkade det onekligen så, men WAP-smällen kom av sig.

Nu i december 2008 kan jag äntligen kan få rätt. Ekosystemen för applikationer och tjänster börjar formas och uppnå den där kritiska balansen mellan stabilitet och dynamik som krävs för att nästa nivå av ekosystem ska kunna ta fart.

Å förresten, om det är någon bland läsarna som frilansar inom mobilutveckling så hör gärna av er.

Uppdaterat: Peter på Disruptive.nu förklarar mer om varför mobiltelefonen regerar.


One Comment on “Web 4.0 är mobilt”

  1. […] Det har skrivits en del om Webb 3.0 och 4.0 i veckan. Vi låter Fredrik Wass stå för sammanfattningen. Och Erik Starck får kommentera. […]


Leave a Reply

