2008 var jag en usel entreprenör


Bild av wendy.

När jag drog igång den här bloggen efter att ha bloggat ett par år på Framtidstanken var tanken att fokusera mer på affärsidéer, entreprenörskap, affärsutveckling, web 2.0 och intressanta startups jämfört med Framtidstankens fokus på teknikdrivna samhällsförändringar, megatrender, transhumanism och politik.

Så, första problemet: vad skulle bloggen heta?

Eftersom jag tror på entreprenörskapet som förändrande kraft – alltså att göra, agera, förändra – samtidigt som många tror att företagande handlar om att hitta rätt affärsidé – alltså ett fokus på själva idéen och inte handlandet – fick den först lite provokativt heta “Your idea sucks”.

Ett namn med vilket jag ville göra tydligt hur affärsidéer i sig är värdelösa, det är att utföra affärsidéen som är värdefullt.

Med detta som referensram kan man konstatera att 2008 var ett rätt uselt år för mig. Alldeles för mycket tid gick åt till att bygga och slipa på affärsplaner istället för att leverera och skaffa glada användare. Bättring utlovas!

Så, vad kommer jag att ägna mig åt under 2009?

  • Än så länge är det blott en enkel hemsida, men på Mobilutveckling.se tänkte jag samla frilansande utvecklare inom mobiltelefoni. Behöver du hjälp med utveckling för mobiltelefoner, så hör av dig.🙂 Detta är antagligen det som kommer att ta mest av min tid 2009, i tät konkurrens med…
  • …vi kommer att lansera GlocalReach men kanske inte i precis den form vi planerat tidigare. Det blir en mer avskalad och betydligt enklare lösning.
  • Gruppbloggen Skiften.se hoppas jag kunna utveckla vidare och fortsätta fylla med intressanta skiftesspaningar om vår samtid och framtid.
  • Bloggtidning.se är en så pass kul idé att jag hoppas kunna få ut något av det under året, men den har lite lägre prioritet än annat så vi får se.
  • Jag har länge gått och funderat på att samla ihop det bästa ur Framtidstanken och publicera i bokform, men det lär inte ske det kommande året. Men, kanske.
  • Bloggarna Softwaresweden (om programmering) och Mobile Web Tablet (om mobilt internet i olika varianter) kommer att få lite kärlek under året, men jag har inga storskaliga planer för någon av dem.

Jag har även en drös andra idéer och projekt som det vore kul att göra något av men som sagt, affärsidéer är värdelösa så jag avvaktar att skriva om det tills (om) det blir något konkret av det.

Till sist. När jag sa upp mig från Sony Ericsson för att starta eget förra vintern var det några som undrade hur jag kunde lämna ett tryggt jobb hos det stora företaget för prova livet som företagare. Vi vet nu hur det har gått. Den trygga, fasta anställningen var en illusion. Trygghet sitter inte i en fast anställning utan i att ständigt söka möjlighetsmoln där man vet att man kan trivas, växa och finna bäst vägar framåt. Detta är särskilt sant i vårt accelererande tidevarv.

En fast anställning, i nio fall av tio, hindrar dig från att göra detta. (Faktum är att det borde heta sitter-fast-anställning istället för det är det man gör. Det finns dock undantag, om man har tur.)

Alltså: en fast anställning kan ge dig en mindre trygg tillvaro, sett över en längre tidsperiod. Ditt möjlighetsmoln blir mindre. Detta är inte bara mindre tryggt, det är också betydligt tråkigare! Det blir mindre sannolikt att du spenderar ditt liv görandes det du kan göra med passion och engagemang.

Entreprenörskap är något annat. Det är ett så urvattnat och uttjatat ord men på ett sätt handlar det om att sätta sig själv i förarsätet för sitt eget liv.

Jag ska inte påstå att det varit en smärtfri resa hittills. Många nätter har varit sömnlösa, många dagar långa och fulla av arbete. Som tur är har jag en förstående sambo och många goda vänner i ungefär samma sits. Men, livet är en resa och 2009 är ett år där resans väg framåt är extra svår att se på förhand. Jag har idag inte den blekaste aning om vad jag gör nästa års nyårsafton, vad den dagens bloggpost kommer att handla om.

Men en sak vet jag. Jag ska försöka fortsätta bygga mina möjlighetsmoln, jag ska göra det med passion och engagemang och jag ska försöka ha så roligt som möjligt under resans gång oavsett vart den för mig.

Lyckas jag med det kommer 2009 bli ett höjdar-år vad som än händer.

Önskar alla läsare en lika bra resa och ett gott nytt år!

Nu stänger jag datorn för det här året.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,


16 Comments on “2008 var jag en usel entreprenör”

  1. poppetotte says:

    Grymt inspirerande inlägg Erik! Gott nytt år!

  2. SailorMats says:

    Jag gillar glocalreach ideen och hoppas något händer där i 2009.
    Gott nytt år.
    Mats

  3. Judith says:

    Instämmer med Poppetotte. Ett inlägg fullt av energi och inspiration!

    God fortsättning

  4. Henrik Ahlen says:

    Bästa årspostningen, håller med övriga kommentatorer, tack för inspirationen!
    Jag har smärtsamt insett under 2008 att idéer, affärsplaner och strategier inte är värda nånting, framförallt inte när dom ligger i framkanten av utvecklingen och speciellt inte under nuvarande lågkonjunktur. Så nu är det fokus helt och hållet på “doing” för min del, jag kommer att åta mig allt, stort och smått inom min kompetenssfär.
    Och jag vill jobba i nätverk i projektform, så att jag är omgiven av drivna människor som också insett att man är aldrig bättre än sitt senaste projekt. Ser fram emot 2009!

  5. Instämmer! Mycket bra post.

    Det där med att “alltid göra” – det svåra är ju att inte låta sig hindras av nån onödig analys, eller smaka på allt på smörgåsbordet – göra nåt av alla roliga infall… tar sån jäkla tid.

    Jag har ju precis som du ägnat massa tid åt att skriva affärsplaner och sånt.
    Det mest generande med det är att både du och jag visste LÅNGT FÖRE 2008 att detta med affärsplaner är oftast dumheter… ändå har vi båda lagt en onödig massa tid på det. Varför? Det är ju en sak om man trodde det var en bra idé från början😀 !

    Två tankar för att få max antal värdeskapande handlingar:

    Alltid tolka det du råkar se Tidningsartikel, Bloggpost, Jobbannons etc – i relation till dina intjäningsmöjligheter just nu. Fråga dig ständigt:
    *Kan jag vinna något på att ringa den där personen de namnger?*

    Alltid ha en del av huvudet inställt på att identifiera “pivotal points”, “springande punkter”. Du vill att varje handling ska få maximal positiv effekt för dig. Fråga dig ständigt:
    *Vad är egentligen den springande punkten? *

    Det är där du ska sätta hävstången, skjuta pilen eller vilken metafor som passar dig bäst.

  6. Erik Starck says:

    Tack för kommentarerna!
    Tror 2009 för många blir ett rätt nyttigt “get your sh*t together”-år. Tar gärna diskussionen vidare om hur vi som frilansar kan samarbeta på olika vis!

  7. Åsa says:

    Ett av de bästa inläggen jag läst.

    Jag tror att teorin har tagit över handlingen. Det finns en allmän handlingsförlamning. I jakten på den perfekta affärsidén, perfekt upprättade CV:et, snyggaste bloggen görs inget alls. Jag tror handling är det bästa, kom igång och se om det du fixat hittills håller, annars är det ju bara att jobba vidare på det eller hitta något nytt.

    Jag tror att många av oss skulle tänka annorlunda om vi automatiskt hade en F-skattsedel och skulle bli tvungna att ansöka om A-skattsedel, istället för tvärtom som det är nu. Drivkrafterna är ju ändå att lita på vår egen förmåga till överlevnad.

    Önskar dig ett bra år 2009! Jag tror 2009 för de flesta kommer att bli ett bra år!

  8. […] Starck har i Opportunity Clouds skrivit ett av de bättre företagarinläggen jag läst på […]

  9. Grymt inlägg! 2008 var som en slags genrep upplever jag det som. 2009 blir mer action – jag har blivit allergisk mot alltför mycket fokus på affärsidé-diskussioner som tar tid från bygga, visa och sälja!

  10. Japp. 2008 ett genrep – ja! – jag tänker: vad fånigt att spekulatöntarna säger att 2009 blir ett förlorat år, ett mellanår och allt vad det är. Förmodligen så blev det i själva verket finanskris för att vi som egentligen gör jobbet och skapar riktigt värde inte gjorde det utan satt och tänkte i stället. Hahaha! Fram för ett maxat 2009 utan mental övervikt!

  11. PalMik says:

    Erik släng upp dina affärsidéer ändå och har du tur är det nån som läser som sitter just på den resursen som kommer få idén att flyga.

    Jag är positiv till 2009 :=)

    Nu har jag även fattat detta är din “huvud”-blogg också, jag är lite trög.

  12. Wille says:

    Åsa (och Erick):
    I jakten på den perfekta affärsidén, perfekt upprättade CV:et, snyggaste bloggen görs inget alls.
    Detta är alldeles för vanlig, och jag har varit skyldig till det i åratal. Jag har redan försökt ta mig samman och försöker istället göra enkla saker snabbt för att få rullning på det snabbt, exempelvis byggde jag SVNsite på en sammanlagd tid av ca 20 dagar för den första lanserade versionen.
    Enkel idé, väldigt “ounik” och mängder med konkurrens, men tydlig affärsmodell och nytta.
    Satsar istället på att kontinuerligt förbättra tjänsten (och framtida tjänster) samt marknadsföra och sälja röven av mig istället för att vänta på den perfekta idén. Nästan inte en dag har gått utan att jag rullat ut en ny version.

    Säljer, marknadsför och executar man skjortan av konkurrensen behövs ingen svart magi för att vinna (eller ens en särskilt unik idé).

    Tar gärna diskussionen vidare om hur vi som frilansar kan samarbeta på olika vis!
    Jag är med på detta spår – jag sprider hellre mina risker på saker med snabb feedback än satsar allt på ett kort som “korthållaren” är alldeles för paralyserad för att lägga på bordet.

  13. Ang. för mycket affärsplaner och teorier;

    Jag tror vi lever i en tid då man tror att allt kan förutsägas och planeras. Det skall finnas en affärsplan och den skall följas till pricka.

    En sak jag har sett när man har skrivit den där stora affärsplanen och sitter där med pengar på banken och riskkapitalet på ryggen; man blir mer benägen att exekvera planen än att anpassa planen till verklighetens ständiga förädnring. Detta beror ju på vilka riskkapitalister du har med på båten, men ofta blir det så att de har investerat i din affärsplan inte i något okänt du kan göra med pengar i bolaget…

    Affärsplaner fyller dock en funkion, men man kanske skall fokusera mer på affärsvisioner, och jobba mot dessa. Med rätt människor omborde och en tydlig vision behöver man mindre affärsplaner.

    Mitt fokus i 2009 är “less is more”, enkla affärsidér som jag kan nogårlunda snabbt ta till marknaden.

  14. Thomas says:

    Råkade “snubbla” in här och blev väldigt positivt… ja… vilket ord letar jag efter? Påverkad! Just det! Positivt påverkad!

    Tack!
    /T

  15. […] Här finns fröet till hur man skapar ett innovationsvänligt samhällsklimat: fler människor som har fler idéer och är duktiga på att sortera ut de bästa samt viktigast av all: att faktiskt våga testa dem i verkligheten. […]


Leave a Reply

