Dagens Nyheters sökmotor hittar inget och gör mig irriterad

Försöker hitta nyligen bortgångne Anders Isakssons sista artikel för DN, som tydligen ska ha handlat om finanskrisen.

Söker på “anders isaksson” i sökmotorn på DN.se. Får ca 5000 träffar, alla irrelevanta (eller åtminstone de första 10, resten orkar jag självklart inte gå genom). Klickar på “avancerad sökning” och anger “anders isaksson” som skribent. Nästan lika många träffar. OK, de söker på “anders” ELLER “isaksson”.

Provar att sätta “anders isaksson” inom citationstecken. Nu får jag upp 13 sökträffar, artiklar skrivna av Anders Isaksson. Vi närmar oss!

Men, den nyaste artikeln är från februari 2006! Resten är från 2005 och ännu äldre.

Ger upp.

Via Google, vad annars, hittar jag sedan den här sidan där artikeln finns. Uppenbarligen söker den värdelösa sökmotorn på DN.se bara genom vissa artiklar, oklart vilka.

Lärdom: Google har satt nivån på vad en sökmotor ska klara av. Lyckas man som användare inte leva upp till den nivån blir resultatet stor besvikelse. Vill du att dina användare ska känna besvikelse och irritation när de använder din tjänst?

Nej, jag tänkte inte det.

Då har du två val: 1) tangera, eller överträffa, Google. Det borde ärligt talat inte vara svårt att bygga en bra sökmotor för sitt eget material. 2) ta bort funktionen eller låt Google själva sköta sökningen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,


5 Comments on “Dagens Nyheters sökmotor hittar inget och gör mig irriterad”

  1. Dahlgren says:

    DN är inte ensamma. Dagens Industri har en minst lika usel sökmotor. Tur att vi har Google. Men helt obegripligt att Sveriges största mediekoncern inte köper tjänsterna från någon som vet hur man bygger en sökmotor…

  2. […] Dagens Nyheters sökmotor hittar inget och gör mig irriterad […]

  3. […] Dagens Nyheters sökmotor hittar inget och gör mig irriterad […]

  4. Karl says:

    Håller fullständigt med, jag drar mig verkligen för att söka på DN & co. Ibland har jag sökt på ett namn jag sett i en artikel jag läst dagen innan, men högst upp i listan när man söker kommer artiklar från 2001 typ. Lättast är att gå in på t ex Kulturavdelningen och leta där.

    Apropå 2001 så fick jag följande träffar på SvD:s sökmotor då:

    Jag mejlade en av dumparna till dem som ett exempel på att deras sökmotor lämnade en del att önska. Webmastern svarade: “Vi vet att den är dålig.”

  5. Det blir extra beklagligt när man betänker att DN:s sökmotor borde kunna söka sitt eget innehåll mycket bättre än Google. Att göra en fältsökning – “ge mig alla artiklar där Anders Isaksson är författare, ordnade i baklänges publiceringsordning” – borde inte vara rocket science.


Leave a Reply

