Ted Valentin bygger möjlighetsmoln

Har skrivit förr om lättrörlig affärsutveckling. Vad är då detta? Det handlar om att flytta fokus från planering till förändringsbarhet.

Uttrycket “möjlighetsmoln” ser jag t.ex. som ersättning för ordet “affärsidé”. Det handlar om att röra sig i en riktning där man tror det finns möjligheter och sedan ständigt anpassa sig på vägen.

En person som fullt ut lever detta är Ted Valentin. Lyssna på hur han resonerar kring sina kartsajter här. Ted tycker själv att han slingrar sig men jag håller inte alls med. Så här skriver han:

  • Jag vet inte vilka sajter jag kommer fokusera på om två veckor.
  • Det finns ingen hemlig “master plan”. Men massor av olika stickspår.
  • Jag är inte så speciellt intresserad av att sälja sajterna utan föredrar att bygga och utveckla dem.
  • Inspirationen (och affärsmöjligheterna som dyker upp!) bestämmer vad jag programmerar på idag och imorgon.

Detta är precis vad jag menar med begreppet möjlighetsmoln. Så, nej, Ted, du slingrar dig inte. Du är mästare på att bygga möjlighetsmoln och du gör helt rätt!



Leave a Reply

