Ola Ahlvarsson: “idéer är värdelösa”

Var på Exciteras Enterpriseforum igår kväll (rekommenderas!) och lyssnade på några entreprenörer berätta om livet som företagare. En av dem var Ola Ahlvarsson.

Ola är mästare på att förmedla andra människors one-liners. Han snappar upp guldkorn av visdom från alla spännande människor han möter sedan paketerar han dem och gör det hela till sitt eget budskap. Alltid underhållande att lyssna på.

Han inledde med att berätta om några briljanta affärsidéer han haft som ung, bl.a. en gratistidning för tunnelbanan (som andra sedan gjorde stor succé av) eller personliga ringsignaler till telefoner. Hans poäng med dessa historier var det som också var det viktigaste i hela hans föredrag (“om ni bara ska ta med er en enda sak från ikväll så det det här“). Han sa:

“Idéer är värdelösa. Det är att utföra idéerna som räknas.”

Känns det igen? Denna insikt är så viktig och lätt att glömma bort, särskilt om man som både undertecknad och Ahlvarsson är s.k. Kalle Anka-entreprenörer, d.v.s. en människa med massor av affärsidéer om allt möjligt.

Så, kära mönsterbrytare, förändringsagent, entreprenör som läser detta, glöm aldrig att din affärsidé är värdelös.

Tills den dag den blir verklighet.


3 Comments on “Ola Ahlvarsson: “idéer är värdelösa””

  1. […] tyvärr inte där men Exciteras Enterpriseforum verkar mycket intressant. Erik Starck har bloggat: “Idéer är värdelösa. Det är att utföra idéerna som räknas.” – Ola Ahlvarsson Dela: […]

  2. Åsa says:

    Nu har det gått flera månader på nya året så mycket har väl verkställts?🙂

    Jag skulle inte kunna vänta om jag fick en idé. Det är inte ofta jag får någon, men får jag något så vill jag få något att hända direkt.

    Jag hör ofta om bra idéer som andra har, men det är sedan så långt tills någon som helst verklighetsprovning av idéend så antingen har någon annan hunnit före eller så har de som fått idén tänkt så mycket på den att de själva tröttnat.

    Men jag håller med, varken idéer eller tankar räknas, bara handling.

  3. […] har inget värde om de inte genomförs säger ”många”. Jag skulle dock vilja argumentera för […]


Leave a Reply

