Personlig utveckling och meningen med livet: en sak

Personlig utveckling, företagande och affärsutveckling hör ihop, särskilt när verksamheten är ens egen. Det är först när man finner balans i sig själv som man kan finna balans och mening i det man gör. Det är enda sättet att bygga en hållbar verksamhet på. Annars blir man som en felstämd gitarr: några av strängarna kan spela rätt, men det är först när alla är stämda och i samklang som det blir riktigt bra. Annars finns det alltid något som gnager i en, något som stressar en.

Den här scenen i filmen Cityslickers innehåller 30 sekunder av visdom på ett sätt som bara en Hollywoodfilm kan göra:

Curly förklarar meningen med livet: en sak! Det gäller att finna en sak, den där då alla strängarna spelar i samklang.

Själv har jag sökt efter denna sak hela mitt vuxna liv. Förmodligen har jag sökt mer aggressivt än många andra, det är åtminstone vad jag tror. För mig är företagandet i sig del av denna sökning. Att ha en sitter-fast-anställning på ett stort företag hämmar mig i mitt sökande.

Det senaste året har mina planer att flytta till Silicon Valley blivit allt fastare och mer konkreta. Det är mycket möjligt att jag hamnar där inom kort. Någon frågade mig då om jag tänkte åka dit för att bli rik. Den frågan säger betydligt mycket mer om den som frågar än om mig: att man tror att pengar är det livet handlar om. Jag söker möjlighetsmolnen, jag försöker få min gitarr att spela i harmoni, jag försöker hitta min en sak. Pengar är en biprodukt eller ett hjälpmedel. Viktiga sådana, förvisso, men ändå, pengar kan aldrig vara den en sak som får din gitarr att spela i harmoni.

Om jag ska vara ärlig tror jag inte jag kommer att lyckas med det over there. Ska den där rätta klangen infinna sig måste man nog ha vänner och familj på nära håll, något jag inte kommer att kunna ha på andra sidan jordklotet. Resan dit (om den blir av) är ett sökande, en finjustering av instrumenten. Men inte slutmålet.

Tror jag. Vi får se.

Jag börjar nämligen sakta men säkert förstå vad min en sak är för något. Inte bara ett projekt eller ett jobb eller ett företag, utan en hel livssituation. Jag börjar förstå hur jag ska stämma min gitarr och t.o.m. finna en melodi.

Det kommer att ta tid och – ja – krävas pengar, för att komma dit, men att veta vart man ska och se ett mål framför sig gör resan mycket lättare. Om kanske 10 år är jag där.

Vad är din 10-årsplan? Vad är din en sak?

Den som får allt annat att “don’t mean shit”.


4 Comments on “Personlig utveckling och meningen med livet: en sak”

  1. Åsa says:

    Jag har alltid haft svårt för långsiktigt tänkande, jag har tydliga mål vad jag ska göra om ett halvår, men om ett år vet jag inte, 10 år framåt tänker jag inte ens.

    Jag kan inte få fram någon “en” sak i mitt liv. Tror jag saknar passion för sådant.Jag tänker också mycket på mening, att hitta någon slags total linje. För mig handlar det om en helhet, jobb, privatliv, relationer, bostad, spänning- trygghet.

    Pengar är ingen drivkraft för mig i sig själva. Däremot är det viktigt med en grundtrygghet och jag trivs definitivt bättre när jag kan göra vardagliga saker utan att tänka på pengarna.

    Jag måste hitta ett nytt jobb om några månader. Mitt aktiva val när det gäller det blev passivitet. Jag ska inte söka något jobb, inte ligga i några register någonstans till ett bestämt datum framöver, då jag ska gå in helt för att hitta ett nytt jobb. Det jag gjort är att jag tänkt igenom olika alternativ framöver och kommit fram till en del intressanta saker. Har också gjort klart och testat några idéer jag haft, tyvärr med negativ utgång, men de har i varje fall drivits till ett slut. Något jag vetat innan, men bekräftat för mig själv igen är att jag saknar drivkraft för att vara egenföretagare. Däremot kan jag tänka mig olika varianter på sätt att jobba.

    Blev en lång kommentar, men jag har funderat rätt mycket åt ditt håll, fast på annat sätt.

    Bra inlägg.

  2. Tindra says:

    Välskrivet inlägg som väcker många tankar. Frågan är om det finns något grönare gräs. Jag tror , så som du började med, att det handlar om den personliga balansen och vad som finns inuti en själv. Omgivningen kan göra en marginell skillnad men är man i harmoni kan man nog finna glädje överallt. Det kan såklart vara värt att fly från extrema omständigheter, som tex krig och dylikt, som det är omöjligt att vara oberörd mot, men i övrigt är frågan om man inte kan finna väldigt mycket glädje bara genom att vara här och nu och uppskatta det som faktiskt är.

  3. Erik Starck says:

    Tack Åsa och Tindra för kommentarer.

    Funderade lite på vad jag själv skrev. Det där med “en sak” tolkar jag mer som en optimal kombination av saker och inte som en specifik livsuppgift. Curly kanske inte skulle ha hållt med.

  4. Mycket tänkvärt! Jag har haft möjligheten att testa på både sitta-fast- och entreprenörslivet en smula, och börjar få någon sorts kläm på vad jag vill göra. Inte minst är det fascinerande hur långt det tar en från vissa människor, och vilka andra människor man vill ha nära för att fungera och må bra🙂


Leave a Reply

