På tal om jobb och fritid

Att dela upp livet i fritid och jobb är vanligt. Fritid, fri tid, är de minuter av ens liv man kan göra vad man vill. Ett jobb, å andra sidan, är något man tvingas till för att kunna försörja sig tills pensionen då man äntligen kan ägna sig åt fri tid hela tiden.
Jag tycker den uppdelningen är lite för enkel.
Istället vill jag betrakta min tid ungefär så här:


Alltså, det finns två sorters sysselsättningar: roliga och tråkiga saker. Bland dessa är det sedan vissa som genererar intäkter och vissa som inte gör det. Utmaningen med ett hållbart företagande eller en givande karriär är att befinna sig så mycket som möjligt i rutan uppe till höger.
Problemet är att det saknas ett ord som sammanfattar denna ruta på ett bra sätt. De flesta människor får negativa associationer av ordet “jobb”. Att något är jobbigt innebär att det är fysiskt ansträngande eller tråkigt. En hobby är å andra sidan något man gör enbart för nöjes skull.
Ett lämpligt ord skulle kunna vara en sammanslagning av de båda: jobby.
Det låter dock lite för likt jobbig, annars gillar jag ordet. Kanske någon läsare har ett bättre förslag?



6 Comments on “På tal om jobb och fritid”

  1. martin121 says:

    Att få jobba med det man brinner för brukar väl ses som drömmen för många.

    Så… ifall man tjänar mindre än 50k per år på sina webbprojekt och har en anställning —-> hobby.
    Ifall man tjänar MER än 50k på sina webbprojekt och har en anställning —> might be on to something here.
    Ifall man tjänar mindre än 50k på sina webbprojekt och INTE har en anställning —> tough luck!🙂

  2. crmjukvara says:

    Som jag berättade för dig igår försöker jag sluta använda ordet “jobb” för jag vill inte att mitt liv skall innehålla “jobb” Jag vill ju göra roliga saker med andra, inte jobba. Men det har visat sig svårare än vad jag trodde att hålla sig utanför tjänstemannaträsket😉

    Jag tror för de flesta att det är en jobbig resa att komma på vad de älskar och sedan finna ett sätt att tjäna pengar på det, så man väljer den breda vägen och biter ihop.

    Jag har väl kommit på vad jag vill, nu måste jag bara komma på ett sätt att tjäna pengar på det också.

    En del av det roliga är faktikst att tjäna pengar på det man gillar. Det adderar en dimension till det roliga ytterligare. man får göra det med andra människor där man tillför såpass mycket till deras liv att de vill betala pengar till dig. Den aspekten tror jag också är viktigt att lägga till ” det roliga”

  3. Erik Starck says:

    crmjukvara: ja den här artikeln var lång men bra:
    http://www.fastcompany.com/node/45909/print

  4. Johan Lange says:

    Det finns rätt mycket att fundera över detta med inre och yttre bilder när vi söker våra passioner: Vad tänker jag om det jag gör -och hur uppfattar jag det som sker?

    Hur ser jag på det jag ska göra – “måste” jag eller “vill” jag? Hur vi mår kommer att påverkas starkt av denna inställning!

    Detta med att vi ska skilja på jobbtid och ledig tid – vem har sagt det? Det finns mycket gammalt industritänk i detta….

    Gillar din matris ovan – det är otroligt vad grafik tydliggör tankar!

  5. […] senare tid om hur ungas inställning till arbete håller på att förändras. Ett mycket intressant blogginlägg skriver Erik Starck där han jämför jobb och fritid. I princip är resonemanget följande: […]

  6. […] the twitter discussions. (Others who have used it before in similar sence as I interpret Radka as “fun work” or as a “hobby disguised as a job” but not ones primary income.) The […]


Leave a Reply

