Varför bloggar folk gratis för Mindpark?

(Lite hastigt skriven bloggpost, ska snygga till senare. Jag skrev för övrigt om detta i samband med Bloggforum 2005: bloggning är inte kommunism. Trist att inte debatten kommit längre sedan dess.)

Försökte skriva en kommentar här men Dagens Media verkar inte riktigt klara av att hantera kommentarer så jag postar svaret här istället. Även Jocke har svarat.

Mitt svar:

Kulturkrock, minst sagt.

Jag har bloggat sedan minns-knappt-när och många gånger fått frågan varför jag gör det.

Det är ungefär som att fråga: varför umgås du med människor du delar ett intresse med? Varför läser du böcker om saker du är intresserad av? Varför tittar du på TV-program du är intresserad av?

Bloggandet har lärt mig massor men framför allt har det gjort att jag lärt känna fantastiska människor. Jag har hamnat i situationer jag inte skulle ha hamnat i utan mitt bloggande. Ja, jag har faktiskt också fått en del frilansuppdrag (du vet, sånt där som ger pengar) tack vare bloggandet.

Belöningen i pengar är oftast indirekt.

Belöningen i ny vänskap och socialt kapital, däremot, är direkt.

Jag hade gärna varit del av Jockes blogg-gäng och jag hade gärna gjort det gratis. Eller, åtminstone skulle jag inte fått betalt i kronor direkt av Jocke. Mitt värde som frilansande konsult, däremot, skulle ha ökat. Mitt kontaktnätverk hade blivit större. Säkert hade jag lärt mig massor.

Jämför det med en högskoleutbildning. Det är något man gör gratis eller t.o.m. betalar för. Syftet är att öka ens värde på en framtida arbetsmarknad. Samtidigt lär man sig nytt och träffar människor, får nya vänner. Man planterar sig själv i en social kontext som ofta varar livet ut.

Att producera ett visst antal tecken om dagen för att kunna fylla en papperstidning, det är något helt annat än bloggandet. Därav kulturkrocken.

Faktum är att det värde jag skulle få ut av Mindpark om jag vore en bloggare där
skulle kunna bli mindre om jag fick direkt betalt av Jocke. Min trovärdighet skulle
bli noll. Det är som att köpa sina högskolepoäng istället för att klara proven.

(For people reading this blog in English: the above is a discussion about why people are blogging for free. My point is: they’re not. It’s just that the reward is indirect. You’re building knowledge and social capital which you can monetize on – sort of like an education.)

Uppdaterat: Micco.se skriver också.


3 Comments on “Varför bloggar folk gratis för Mindpark?”

  1. […] Det råder upprördhet bland många mediebloggare för att Rolf van den Brink har yppat negativa åsikter om Mindpark och Joakim Jardenbergs nya bloggprojekt. Jocke själv svarar både här och där. Erik Starck drar också en lans. […]

  2. […] Opportunity Cloud: ” Varför bloggar folk gratis för Mindpark?” […]

  3. Smurftips says:

    […] Varför bloggar folk gratis för Mindpark? « Opportunity CloudFler tycker till – här Opportunity Cloud. […]


Leave a Reply

